Juryaanmeldingen zijn nu gesloten. De juryleden van 2024 staan onderaan deze pagina. Op deze pagina vind je zaken waar je als jurylid rekening mee moet houden. Zo weet je waarvoor je verantwoordelijk bent. Tevens wordt het juryproces beschreven, waarin onafhankelijkheid en transparantie van essentieel belang zijn.
In 2024 zijn Gina van den Bogaard van KLM de juryvoorzitter en Iwan Post van Travyk de vicevoorzitter. Zij zijn onpartijdig, onbevooroordeeld en integer en stemmen feitelijk niet mee. Zij hebben voornamelijk een technische taak: de juryleden efficiënt leiden naar het beste resultaat op basis van de vooraf vastgestelde criteria van een categorie.
Juryleden worden met ingang van DSA-editie 2021 aangesteld voor de termijn van minimaal een jaar en maximaal drie jaar. Elk jaar beoordelen de juryvoorzitter en vice-juryvoorzitter opnieuw welke juryleden kunnen deelnemen in de jury. Dit doen zij op basis van kennis en ervaring verdeeld over de verschillende categorieën. Elk jaar kan er slechts één individu per organisatie worden aangesteld als jurylid. Let op: ook als terugkerend jurylid dien je gebruik te maken van het aangewezen aanmeldformulier.
Het is belangrijk dat je focust op het kiezen van een winnaar en/of een genomineerde op de shortlist. Het niet uitreiken van een award is geen optie. We vieren het search-vak, dus er is altijd een winnaar. Zo is het ook belangrijk dat de winnende case om de juiste redenen wordt gekozen, niet op basis van het aantal keer dat de inzender eerder heeft gewonnen. De beste is de beste. De Dutch Search Awards zijn geen aanmoedigingsprijzen.
Wanneer je als jurylid geconfronteerd wordt met het jureren van een case die is ingezonden door het bedrijf waar jij werkzaam bent, vragen we je om de kamer tijdelijk te verlaten tijdens de juryavond. Dit doen we om de onafhankelijkheid van de beoordeling te waarborgen, maar ook zodat (tegen)argumenten niet naar buiten lekken. In de jurytool is het niet mogelijk om een case te beoordelen van je eigen bedrijf.
Tot de uitreiking plaatsvindt, vragen we je om absolute geheimhouding over het juryproces. Ga na de uitreiking discreet om met hoe de cases tijdens de jurering zijn beoordeeld. Als jurylid ben je verplicht om de geheimhoudingsverklaring te ondertekenen en te handhaven.
Tijdens de jurering zal er iemand aanwezig zijn die de belangrijkste (tegen)argumenten noteert. Zo is het juryrapport meteen beschikbaar en wordt er gemonitord waarom een case heeft gewonnen. De juryvoorzitter is verantwoordelijk voor het verspreiden van de uiteindelijke juryrapporten aan de genomineerde partijen.
Om de jurering zo grondig en eerlijk mogelijk te laten verlopen, zijn er per categorie 2 groepen die jureren. Een groep bestaat uit ten minste 4 personen, dus minstens 8 personen beoordelen elke case. Houd er rekening mee: je beoordeelt ongeveer 30 tot 40 cases.
Gedurende de jurering wordt er gebruik gemaakt van de jurytool. Eenmaal jurylid, wordt via de tool toegang verschaft tot de cases. Hierin geef je per case je ratings. Op deze wijze monitoren wij of alle juryleden op tijd alle cases hebben beoordeeld. Tijdens de juryavond wordt snel en efficiënt overgegaan tot het selecteren van de shortlist en de definitieve winnaar, afhankelijk van de categorie.
Tijdens de juryavond komen alle juryleden bijeen om de individuele beoordelingen van de cases te bespreken en een gezamenlijk, definitief oordeel te geven. Dit jaar vindt de juryavond plaats in oktober.
Cases mogen zowel in het Nederlands als in het Engels worden geschreven. Hoewel de meeste cases in het Nederlands worden ingezonden, zijn Engelstalige juryleden ook welkom in het jurypanel. Houd er rekening mee dat het kan voorkomen dat je in het Engels leest en communiceert, zowel tijdens de beoordelingsperiode als de juryavond.
Alle juryleden komen bij elkaar om de cases te bespreken en een definitief oordeel te geven.