De inschrijvingen voor dé jubileumeditie gaan binnenkort open! Op deze pagina lees je waar jouw inzending aan moet voldoen en hoe het proces werkt.
Laat zien hoe jouw case innovatie, impact en originaliteit combineert en maak kans op een van de felbegeerde awards. Wie weet word jij bekroond in de categorie Best of Search, Best of Digital of pak je zelfs de Grote Prijs. Elke ingezonden case dingt bovendien automatisch mee naar de Excellence Awards.
Samen tillen we de Nederlandse search marketing naar een hoger niveau.
For the submission criteria in English, click here.
Campagnes op het gebied van search marketing en/of search advertising die tussen 1 oktober 2024 en 30 september 2025 zijn gestart, komen in aanmerking voor inzending.
Ingezonden cases mogen geen reclame voor software of diensten bevatten. Cases die voor 80% identiek zijn aan een inzending van het voorgaande jaar, worden niet beoordeeld.
In de case beschrijving komt een duidelijke strategie naar voren, met volop ruimte voor zowel creativiteit als innovatie.
De case mag worden ingediend door bureaus, merken en professionals die gevestigd en actief zijn in Nederland, België of Luxemburg.
De campagne heeft duidelijk bijgedragen aan het behalen van de doelstellingen van de adverteerder. De campagne is bewezen schaalbaar ten opzichte van andere campagnes van dezelfde adverteerder of van andere adverteerders. Bij voorkeur wordt de case onderbouwd met relevante statistieken die de impact van de campagne aantonen, ondersteund door concrete resultaten.
De case wordt ingediend via een inzendformulier. De invulvelden hebben een maximaal aantal tekens. Het is toegestaan om een PDF-bijlage toe te voegen van maximaal 2 pagina’s, met een bestandsgrootte van maximaal 15 MB. De bijlage mag grafieken en afbeeldingen bevatten ter ondersteuning van de geschreven tekst. Ook kunnen er videolinks in de bijlage worden opgenomen. Bestaat de hierboven genoemde bijlage uit meer dan twee pagina’s dan kan de case worden gediskwalificeerd.
De case mag in het Nederlands of in het Engels worden geschreven.
Belangrijk: overleg met je klant over het indienen van een case. Zo blijf je op de hoogte als een andere samenwerkingspartner van plan is om exact dezelfde case in te dienen.
Is het beoogde doel bereikt dankzij de case? Zijn de vooraf vastgestelde KPI’s, zoals kosten en ROI, gehaald? Is het resultaat duidelijk benoemd?
Is de strategie duidelijk omschreven en zijn de doelstellingen en/of KPI’s vooraf bepaald? Welke stappen zijn genomen om deze doelen te bereiken?
In hoeverre is er afgeweken van de gebaande paden? Hoe vindingrijk en ‘out of the box’ is de case?
Hoe onderscheidend is de case ten opzichte van andere? Valt de aanpak en de resultaten op in vergelijking met soortgelijke cases? Hoe innovatief is de case?
Zijn er nieuwe technologieën of automatiseringstechnieken toegepast? Heeft het gebruik van technologie op enige wijze invloed gehad op de resultaten?
In hoeverre is de case herhaalbaar? Kun je met minder inspanning hetzelfde bereiken, of op grotere schaal betere resultaten boeken? Is de case alleen toepasbaar binnen je eigen organisatie, of ook in andere sectoren of regio’s?
Is de invloed op andere kanalen op een holistische manier gemonitord? Zijn attributiemodellen toegepast en zijn er goede resultaten behaald over meerdere kanalen? In sommige categorieën wordt dit criterium niet meegenomen.
Wat ervaart een jury als eindconclusie? Waar blinkt de case in uit, waar laat het te wensen?
Een campagne gericht op een B2B target doelgroep.
Een campagne gericht op een B2C target doelgroep.
Er wordt beoordeeld op hoe effectief er is ingespeeld op de regionale context.
Low budget houdt in dat er een maandelijks mediabudget van maximaal €2.500 is gebruikt.
Geef concrete voorbeelden van creatieve toepassingen van generatieve AI die anders niet mogelijk zouden zijn geweest. Beschrijf de strategische aanpak en waarom er is gekozen voor generatieve AI. Laat zien hoe het gebruik van generatieve AI heeft bijgedragen aan een verbeterde gebruikerservaring. Beschrijf de ethische overwegingen en de maatregelen die zijn genomen bij het inzetten van generatieve AI. Wees transparant over hoe de AI-modellen zijn getraind en hoe eventuele bias wordt geminimaliseerd.
Een campagne gericht op een B2B target doelgroep.
Een campagne gericht op een B2C target doelgroep.
Wordt beoordeeld op hoe effectief er is ingespeeld op de regionale context.
Geef concrete voorbeelden van creatieve toepassingen van generatieve AI die anders niet mogelijk zouden zijn geweest. Beschrijf de strategische aanpak en waarom er is gekozen voor generatieve AI. Laat zien hoe het gebruik van generatieve AI heeft bijgedragen aan een verbeterde gebruikerservaring. Beschrijf de ethische overwegingen en de maatregelen die zijn genomen bij het inzetten van generatieve AI. Wees transparant over hoe de AI-modellen zijn getraind en hoe eventuele bias wordt geminimaliseerd.
Beschrijf hoe in de case een geïntegreerde strategie is toegepast binnen alternatieve platforms, zoals sociale media, e-commercewebsites, mobiele apps, digitale assistenten of andere online kanalen.
Optimalisatie voor zichtbaarheid binnen LLM’s, variërend van ChatGPT tot Deepseek en van Google AI Overviews tot CoPilot. Laat zien hoe je de zichtbaarheid en resultaten monitort.
Beste toepassing van de Performance Max-campagnetactiek binnen Google of Microsoft Ads.
Omvat het succesvol inzetten van diverse creatieve advertentieformaten: Display (zoals banners, interactieve, dynamische of native advertenties), Video en/of Audio. De inkoopmethode kan programmatic zijn, premium/native of via een advertentienetwerk.
Geen aanvullende criteria.
Betreft een campagne die aantoonbaar laat zien dat er een strategie is voor elke fase van de klantreis, waarbij de KPI’s en strategieën in elke fase succesvol met elkaar zijn verbonden. De case laat zien dat de adverteerder in elke fase relevant is, doordat de juiste middelen zijn ingezet om de doelgroep te bereiken.
Geen aanvullende criteria.
Omvat het gebruik van geautomatiseerde e‑mailmarketing, Customer Experience Management (CXM) en/of CRM.
Geen aanvullende criteria.
Geen aanvullende criteria.
Beste toepassing van de Demand Gen-campagnetactiek binnen Google of Microsoft Ads.
Deze award erkent campagnes of projecten waarin AI-agents aantoonbaar een innovatieve en effectieve bijdrage leveren aan marketingprocessen. Het gebruik van AI-agents (zoals conversational bots, autonome marketingautomatisering of aanbevelingssystemen) is essentieel voor het succes van de campagne. Licht toe welke taken geheel of gedeeltelijk door AI zijn uitgevoerd en wat de impact daarvan was. Beschrijf hoe de AI-agent(s) de gebruikerservaring, conversie, klantinteractie of interne efficiëntie hebben verbeterd. Geef aan hoe ethiek, transparantie en privacy bij het gebruik van AI zijn gewaarborgd. Richt je op concrete resultaten en onderbouw met relevante KPI’s. Innovaties en ‘first mover’-voordelen binnen de sector wegen extra zwaar mee.
Deze categorie beloont marketingcases waarin systeemintegratie aantoonbare meerwaarde heeft opgeleverd door het koppelen van verschillende platforms en databronnen. Laat zien hoe verschillende systemen (zoals CRM, marketing automation, analytics, e-commerce of advertentieplatforms) met elkaar zijn geïntegreerd. Beschrijf hoe deze integratie heeft geleid tot efficiëntere werkprocessen, betere datainsights, gepersonaliseerde communicatie of meetbare versnelde groei. Geef inzicht in de technische of organisatorische uitdagingen en de oplossingen daarvoor. Benoem het onderscheidende element: waarom is juist deze systeemintegratie inspirerend voor de sector? Onderbouw met duidelijke cijfers, resultaten en/of ROI.
Voor uitstekende campagnes met een internationale focus, uitgevoerd of gecoördineerd vanuit Nederland. De case betreft een campagne die in minimaal twee landen is uitgerold, met een duidelijk internationale impact. Leg uit hoe de strategie rekening houdt met lokale markten, talen, culturele verschillen, internationale SEO/PPC, regelgeving, enzovoort. Beschrijf de doelstellingen, lokale aanpassingen, samenwerkingen en behaalde resultaten (waar mogelijk per land). Noem unieke inzichten of innovatieve oplossingen op het snijvlak van internationalisering en digitale marketing.
Beloont onderscheidende campagnes waarin creativiteit een centrale rol speelt in zowel strategie als uitvoering. De campagne valt op door een uitgesproken creatief concept of een disruptieve aanpak die heeft geleid tot uitzonderlijke resultaten. Beschrijf het creatieve proces en hoe content, vorm en/of de keuze voor platforms strategisch zijn ingezet. Toon originaliteit en onderscheid ten opzichte van branchegenoten. Geef inzicht in de impact: denk aan merkbekendheid, engagement, earned media, conversie of maatschappelijke relevantie. Succes wordt gemeten aan de hand van concrete doelstellingen en de mate waarin het creatieve concept leidend en vernieuwend was.
Deze prestigieuze prijs draait om cases die een significante impact hebben gehad op een belangrijk maatschappelijk doel, zoals welzijn, onderwijs, gelijkheid, schone energie, verantwoord consumeren en klimaatactie. Let op: de standaard categorie criteria blijven van toepassing. Daarnaast beoordeelt de jury de case ook op het gebied van duurzaamheid.
Agencies, merken, professionals of techbedrijven die een case hebben ingediend, komen automatisch in aanmerking voor de onderstaande categorieën en bijbehorende awards. Let op: de criteria per categorie blijven van toepassing.
Elk bureau dat één of meerdere cases heeft ingediend voor de Dutch Search Awards komt in aanmerking voor deze award. Voor ‘Best agency (small)’ komen bureaus in aanmerking met maximaal 50 medewerkers. De winnaar wordt bepaald op basis van een puntensysteem: hoe meer cases zijn ingediend, hoe meer punten. Hoe hoger de score per ingediende case, hoe meer punten. Hoe populairder de categorie waarin is ingezonden, hoe meer punten. Als twee inzenders uiteindelijk hetzelfde aantal punten behalen, beslissen de juryvoorzitter en vicevoorzitter wie van de twee de winnaar wordt.
Elk bureau dat één of meerdere cases heeft ingediend voor de Dutch Search Awards komt in aanmerking voor deze award. Voor ‘Best agency (large)’ komen bureaus in aanmerking met minimaal 51 medewerkers. De winnaar wordt bepaald op basis van een puntensysteem: hoe meer cases zijn ingediend, hoe meer punten. Hoe hoger de score per ingediende case, hoe meer punten. Hoe populairder de categorie waarin is ingezonden, hoe meer punten. Als twee inzenders uiteindelijk hetzelfde aantal punten behalen, beslissen de juryvoorzitter en vicevoorzitter wie van de twee de winnaar wordt.
Elke adverteerder die één of meerdere cases heeft ingediend voor de Dutch Search Awards komt in aanmerking voor deze award. De winnaar wordt bepaald op basis van een puntensysteem: hoe meer cases zijn ingediend, hoe meer punten. Hoe hoger de score per ingediende case, hoe meer punten. Hoe populairder de categorie waarin is ingezonden, hoe meer punten. Als twee inzenders uiteindelijk hetzelfde aantal punten behalen, beslissen de juryvoorzitter en vicevoorzitter wie van de twee de winnaar wordt.
De consultant is de drijvende kracht achter een case die is ingediend in één van de categorieën, en heeft een aantoonbare impact gehad op het succes van de case.
Welke software- of toolleverancier in de digitale (zoekmachine)marketingsector heeft de afgelopen 12 maanden de meeste innovatie laten zien? Dit kunnen bestaande tools met een sterke innovatiestrategie zijn, of tools die compleet nieuw zijn.
Heeft niet eerder een case ingediend voor de Dutch Search Awards. Deze categorie is bedoeld voor bureaus, merken, freelancers of andere professionals die hun bedrijf minder dan 3 jaar geleden hebben opgericht. Bedrijven die in de afgelopen 3 jaar zijn gefuseerd of overgenomen, komen niet in aanmerking.